Що є
фашизмом нині? Що зі старої політичної доктрини сьогодні може бути взято на
прапор успішно, а що ні? – Перш за все слід відійти від розуміння
фашизму як виключно тоталітарного руху. Це не є базовою характеристикою і
навіть більше, жорстка асоціація фашизму з тоталітарністю це лібералістичне
бачення, що скрізь хоче бачити політику через призму політичних свобод та інших
власних цінностей.
Тоталітаризм
не може бути детермінуючою ознакою "вічного фашизму", того який тепер
намагаються чи-то встановити, чи-то відновити деякі діячі; тоталітаризм слід
бачити лише як характеристику саме італійського фашизму 1920-1940-х рр., яка не
може бути реалізована тепер, в умовах діяльності "постфашистського"
руху. В тому числі і за тоталітаризм критикував дієвий фашистський рух теоретик
традиціоналізму та консервативної революції Юліус Евола, що виступив певного
роду "надфашистом". Тоталітаризм не є цінністю фашизму, а лише
тимчасовим засобом, інструментом втілення фашистських ідей.
Звичайно,
не можна говорити про фашизм і як про рух ліберально-демократичний, однак,
система, яка буде встановлена постфашизмом (якщо це взагалі колись відбудеться)
не буде ліберал-демократією, а відобразить унікальний і дійсно по-старому новий
тип правління, у якому, скоріше за все, будуть відображені аристократичні або
меритократичні засади. Детермінуючою
характеристикою фашизму можна вважати апеляцію до ідеї, взагалі домінування
світу духовного над матеріальним, а у деяких трактуваннях – і волі над "раціо".
Фашизм
не боїться змінювати світ не заради економічного зиску, а заради ідеї.
Поборення культу матерії, чи то культу безідейного "раціо", який
принесла епоха Просвітництва – основна мета фашизму. Це власне така собі
звірина реакція традиційного суспільства на раптову смерть і аристократичних
принципів, і Бога, і ідеї, і віри (не лише у релігійному сенсі) заради
економічних інтересів. Через особливу "ідейність" фашистського руху,
його особливу "пасіонарність", є сенс думати, що постфашизм принесе з
собою подолання постмодерну (чи навпаки, подолання постмодерну принесе з собою
постфашизм), оскільки епоха зневіри має остаточно змінитись на час нового романтизму,
в тому числі і ідейного, і національного. Це буде, безумовно, розквіт нового
націоналізму, але також і нового фашизму, оскільки фашизм є
загальноєвропейським знаменником для місцевих недемократичних націоналізмів
різних країн – у націоналізму не має спільної ідеологічної точки зору на
необхідний устрій Європи, і взагалі відсутня хоч якась спільна ідеологія,
спільна для всіх націоналістів Європи ідеологічна база. Європа націй же, як
альтернатива ЄС, пропагується найбільше неофашистами і антиглобалістами правого
толку.
Без
традиціоналістичного сприйняття світу фашизм нового часу просто неможливий. Для
1930-х рр. Беніто Муссоліні був важливіший для фашиста, ніж Юліус Евола. Тепер
навпаки, теоретики традиціоналізму є більш ідеологічно застосовними для
постфашистських рухів, аніж реальні лідери фашистського руху минулого. Те ж
саме можна сказати і про ідеологів консервативної революції у Німеччині, ідеї
яких набагато більш корисні рухові тепер, аніж ідеї популярних у їх часи
нацистських ідеологів. Можна навіть припустити, що для набуття певної
політкоректності термін "консервативна революція" стане більш
загальним, аніж "фашизм", і що він позначатиме не лише німецький
феномен, а і увесь загальноєвропейський правий рух традиціоналістського штибу.
P.S. Скоріше за все, старі методи фашизму по типу
створення масових партій з сильними активістами напоготові вже ніким не будуть
використовуватися. Фашистські активісти тепер мають освоїти мережеву модель
структури, без єдиного центру. Фашистські ж еліти мають впливати в основному не
на маси, а перш за все на інтелектуалів, аби створити вигідну рухові
інтелектуальну атмосферу в суспільстві.
Автор –
Ярослав Божко
Немає коментарів:
Дописати коментар