Коротка,
надактуальна, високоточна публікація, що вогняною стрілою влучає прямо в серце
і розпалює...
Інтеліґентщина!
Це явище, з
яким завзято боролись й борються здорові верстви суспільства переломової доби,
виникає і набирає прав громадянства не тільки внаслідок інтелектуального
виродження певної соціальної групи народу, а також через хибне поняття слів:
інтеліґенція, виховання, культура.
Постає і
відокремлюється від цілості народного єства своєрідна каста людей із окремою
культурою, психікою, із окремим поняттям боротьби за існування. Своїм
поступованням і інтересами вона здебільшого чужа не тільки народній масі, але й
її стихії, її основній культурі. Це і є так звана інтеліґентщина. Не позбавлена
своєрідної талановитості, ця верства вилонює з себе салонно-парламентарних
політиків, безхребетну кон’юнктурну публіку, “офіцериків”, представників
абстрактного мистецтва. Буває, що вона полонює і накидає свій тон цілій
державній структурі.
Приклад: передвоєнна імперія Петербургу, де від царів до
романтичних революціонерів типу Савінкоф-Кєрєнскій все просякнуто було
кімнатно-собачним духом інтеліґентщини. Стрибаючи “по кочках стихії” (вислів
редактора “Кієвляніна” В. Шульгіна), вони, кожний по-своєму, батюжили і перли в
обійми революції свою батьківщину, лишаючи власний образ пера ґеніального свого
представника О. Блока:
«Слаб і смірітся ґатов
І прєдкі маї пакалєнья рабов,
І нєжності ядом убіта душа,
І ета рука нє поднімєт мєча…».
Одначе це не
могло б мати для нас такого значення, щоб аж заходила потреба про це писати,
коли б і між нашим суспільством не виникала й зі швидкістю тропічної пошесті не
розросталася пасія “інтеліґентщини”. В політиці, в громадському й родинному
житті, в літературі й мистецтві – де тільки живуть (обминаючи уесесерівську
каторгу) українці, в цю жорстоку добу титанічної боротьби за кожен шматок
народних прав, за право говорити словом матері, в цей якраз час ростуть оці
саксофонні “хлюсти” в позі патлатих пророків, які розпочали свою місію ширення
між молодим і не окріплим нашим суспільством дух інтеліґентської анемії.
Джерел,
звідки черпають своє натхнення ці тигри “еліти“ багато, але головним із них є
так звана “європейськість“. Цей уславлений у нас фіґовий листочок, що набув
собі майже священної недоторканості в колах, які не завдають собі праці
самостійно думати, дуже часто прикриває собою велетенську порожнечу і саму
непривабливу наготу.
Ось вам
миндально-солодкаві пересюсюкування Бодлєра – ще гірше якого-небудь російського
епігона. Ось незручне мавпування обгорточних лубків паризьких видань.
З’являються своєрідні видавництва “щоб не відставати від Європи”, перехоплюючи
по дорозі якраз все те, що Європа з винятковою дбайливістю вимітає від себе
залізною мітлою. Родиться політик у білих рукавичках, обложений подушками і
салонними собачками. Побіч нього блідо-тонкий поет, модерний від слова “мода”,
що міняє свої переконання швидше, ніж жінка капелюхи, намагаючись мавпувати
японського кулі, московського босяка, паризького кокаїніста і кого хочете, аби
тільки затерти себе самого, своє “я”. Це все це (розуміється) – “модернізація“,
“європейськість“, “перейняття нових напрямків“. На ділі ж все це сама звичайна
нікчемність, втрата рідного здорового ґрунту, на який не пересаджувати екзотику
чужини треба, а розгортати власні пороги і з нутра п’янкої землі черпати ідеї
та запліднювати ними свій великий чин.
Увага, увага!
– ви, суворі лицарі наступаючих сталевих полків великої будуччини! Перед вами
наростає струп “інтеліґентщини“, який вже торкається організму вашого
суспільства. Повстає і розростається оте разюче тавро немічності і
себезаперечення, яке ви, лицарі, маєте випекти своїм пристрасним зором і дати
йому належне місце, хай навіть по зразку Європи, але тієї Європи, що на наших
очах розвернутими лавами твердо вибиває свій владний крок вперед, оздоблена
злотосяйними прапорами чести і слави землі, що дала їм могутнє життя.
Автор – Віктор Май
Немає коментарів:
Дописати коментар