Коли говоримо про стиль, думаємо,
звичайно, про мистецтво, або про письменство, що в різні часи дали людству
різні стилі, які характеризують окремі періоди людського життя, що в них з
особливою силою позначилися духові властивості того чи іншого народу тієї доби.
Знаємо стилі ассиро-вавилонський,
єгипетський, клясичний греко-римський, візантійський, мавританський, Готичний,
бароковий, рококовий, ренесансовий і т.д.
Кожні
часи, кожний окремий історичний період мають і мусять мати свій окремий стиль,
бо в кожному з цих історичних періодів люди інакше жили, цікавилися інакшими
справами, формували свої думки й почування навкруги інакших духових і
матеріяльних інтересів. Стиль протиставляється звичайно невиразному, нефоремному
хаосові, з якого мистець добуває гарну й закінчену мистецьку — стилеву — форму.
Що більше гармонії між формою і мистецьким змислом, змістом, тим більше стилю в
творі. Бо кожний стиль — це перш за все гармонія між формою й
змістом.
З цього випливає, що осягнення стилю приходить не легко, а шляхом
впертої боротьби між творчим змислом творця і нефоремним матеріялом, який він
намагається так опанувати, щоб вийшов із нього гарний, досконалий твір.
Але ж така боротьба творчого духа з нефоремним хаосом за гарну стилеву
форму відбувається не тільки в мистецтві, ми її знаходимо в кожній
систематичній діяльності, що в ній творча думка опановує й плязмуе нефоремний
хаос безладдя й анархії, плязмує й оформлює його, зосереджуючи навкруги одного
осередку, підбиваючи його одній головній ідеї. Все те,
що цій ідеї суперечить, або не стоїть із нею в безпосередньому зв’язку,
повинне бути усунене, відкинене.
Хоч нам
іноді це й тяжко, і боляче зробити, але справжня творчість, що має дати гарний
твір, все вимагає жертви. Бо стиль — це ж наслідок вибору, наслідок
численних окреслень, обрізувань, відмов, що мають на меті позбавити твір
усього зайвого і в той спосіб зробити його найдосконалішим, себто
найбільш відповідним до визначеної мети, до вжитих матеріялів і до засобів
вислову творчого духу, щоб здавалося, що вже не можна до того твору
нічого ані додати, ані відняти.
В кожному
творчому процесі перед творцем з’являються тисячі всяких можливостей, сотки
різних способів до того, як потрактувати безфоремний матеріял і саме з нього взяти,
а що відкинути. Та кожний вибір несе за собою безповоротну смерть
невикористаних можливостей, які вже ніколи не повторяться.
Усе життя
— це, зрештою, одна низка таких свідомих, чи несвідомих, актів вибору, які залишають
по собі трупи невикористаних можливостей, бо все воно — тільки шукання кожним
свого власного стилю, що без нього не може бути ані якоїсь визначної
особистости, ані тривалої державности.
Бо, як
писав Кайзерлінґ в своїй «Всесвітній революції», «глибокий змисл і одночасно
спільне явище всіх шукань, які б відмінні вони нам не видавалися, — це шукання
нового національного стилю. Бо стиль — це нація, так само, як, за виразом
Бюффона, стиль — це людина. Як в особистому
стилі окремої людини всі вияви її особистости (а в стилі окремого архитвору
мистецтва всі його раціональні й ірраціональні складники) формують в живій
гармонії одну досконалу цілість, так і кожна нація намагається витворити свій
особливий стиль, який виправдував би її особовість...»
В
«Спектральному аналізі Европи» цей же філософ писав: «Життєвий матеріял, загально кажучи, був
завжди той самий. Але що з того матеріялу виникли ті, а не інші народи та
культури, це залежало від існування духу, який їх проникав, і від якости того
духу. Він надавав кожного разу матерія лові ту форму й душу, яка йому
відповідала. Тут було не інакше, як у малярстві. Фарби, форми і їх закони
знаходяться в розпорядженні кожного, а проте лише один Рембрандт зумів створити
з ними неповторні речі. Тисячі й тисячі народів, створених з того самого
матеріялу, або бодай дуже зближеного, пройшли землею. Але тільки незначне число
з них витворили собі власну форму і ще менше їх число довго в цій формі протрималося.
Це були ніби твори Рембрандта в відношенні до творів посередніх малярів...
Нарід без власної душі, себто без власного стилю, залишається сирим етнографічним матеріялом. Чергування панівних народів на
землі — це
чергування стилів, а не народів, бо народи все народжуються з часів Адама, як
нефоремний матеріал, лише панівний дух надає їм кожного разу властиву їм
форму...».
Та ми вже
бачили, що, щоб здобутися на власний життєвий стиль, треба пройти сувору й
трудну школу самовиховання, самообмеження і дисципліни. Не можна бути
дилетантом у всіх ділянках людської діяльности; не можна плавати тільки по
поверхні, поверховність ніколи нічого цінного не створила, треба вміти в
щось заглибитися, на чомусь зосередитися, багато чого від себе, як зайве й
шкідливе, відкинути.
Не можна,
отже, бути одночасно українським патріотом, самостійником, державником, і прихильником
чи захопленим культивувачем культур, себто стилів тих чужих народів, які
роблять усе можливе, щоб заполонити й вихолостити душу українського народу,
вбити в ній всі зародки самостійної національної творчости, власного національного
стилю — зробити з українців — лише «малоросів» чи «малополяків». Тут необхідне
самообмеження. Тут необхідний свідомий вибір, і хто того вибору не робить, той
— зраджує.
Щоб
вибороти українську державність, ми повинні бути людьми українського стилю, ми
повинні бути людьми, що бодай шукають того стилю,
який ще не так то легко схопити й визначити. Бо ж кожному ясно, що він не може
бути стилем українців ані XVII ст., ані XVIII ст., — він має бути стилем українців
XX ст., від тих попередніх стилів значно відмінним. Не козацькі шаравари, ані селянські народні танки визначатимуть український
новий стиль, —
а лише нова духовість, виплекана в гарті боротьби і в витривалому опорі
переслідуванням, — нова духовість, що просвітлена стражданнями і осяяна
перемогою, дасть нарешті світові неперевершені зразки українського творчого
генія.
20 років тому Є. Маланюк писав в «Літ. Наук. Вістнику» (за р. 1930, XI): «Коли Бог, перший Майстер і перший Мистець,
створив із глини людську постать, вона стала Адамом, живою людиною, лише після
того, як Бог «вдихнув в неї дихання життя». Так Біблія уймає питання стилю. І,
може, в жодного іншого народу так гостро й болюче не стоїть проблема стилю,
проблема духа форми (як саме в українського народу)... бо «нація, що осягнула форму, це державна нація)...».
Проте, і
Маланюк уже тоді заперечував життєвість для нас тепер давніх українських
стилів і зокрема писав про стиль козацького бароко: «Безвладний,
розхристаний, двомірний, врівень із несито просторими степовими обріями, в
такт із широкими помахами важких степових вітрів, — він фатальний, цей
специфізовано український барок, стиль непевности, тривоги, татарських погонь
і рвучих заграв вічних пожарів. В цей стиль Дикого Поля, землі, що століттями
корчиться в лютих породильних муках навал, воєн, повстань, рабства, дошкульних
канчуків і традиційно-євразійської обабічности («шатости»), він сам у собі несе
каліцтво, несуцільність, руїнність, він сам у собі, як
стиль, стоїть на гострій грані заперечення всілякого стилю...».
Себто –
на грані хаосу. Ні, до цього стилю, — хоч із його характеристикою в
Є. Маланюка ми й не зовсім погоджуємося, — ми не маємо повертатися. Маємо
творити новий в гармонії з новим світом, із новими часами. І тут ми
знову пригадаємо собі те, що було вже сказано спочатку: Кожний
стиль, справжній стиль, — це перш за все гармонія між змістом і формою. Ми повинні,
щоб бути стилевими, бути гармонійними. Щоб у нас слово не розходилося з ділом,
а діло з словом. Ніяке фарисейство не витворить ніколи стилю. Ми
повинні ясно усвідомити собі свою велику мету і непохитно' йти до неї, відкидаючи
все зайве, а тим більше — шкідливе.
Вже Іван
Франко тужив за цілісною, гармонійною людиною: «Як життя цілу путь чоловіком цілим. Не прийдеться тобі бути, будь хоч хвилечку
ним!». Хоч
хвилечку, але будь дійсно повною, цілісною, стилевою людиною, бо тільки такі
цілісні стилеві люди здатні на великі діла самопожертви, героїзму,
лицарськости, що їх вимагає від нас наша Батьківщина.
Тільки
такі стилеві цілісні люди, загартовані в унутрішній дисципліні і в
самообмеженнях, матимуть відповідну духову поставу, щоб не підпадати
змінливим настроям та сумнівам, які використовує ворожа нам пропаґанда, щоб
збити нас із нашого ясного шляху на манівці внутрішніх партійних фронтів та
смертоносного розбрату.
Пройшло
20 років, як писав Є. Маланюк про каліцтво, несуцільність, руїнність, відносячи ці слова
до стилю козацького барака, але. насправді, охоплюючи ними ввесь давній стиль
українського життя, що від століть проходило під знаком нефоремности, руїнництва
та духового упідлення... Але
українська нація ще й досі мусить пильно шукати за своїм новим стилем, пам’ятаючи,
що знайти його вона зможе тільки на шляху безнастанного самоокреслення,
безнастанного самоочищування, безнастанного самовдосконалення, безнастанного
духового зросту й самопідвищення. «Власна
хата», вживаючи слів Т.Г. Шевченка – це перша форма творчого духа кожної нації.
Досконалість її прийде у дальшому творенні…
Автор – Євген
Онацький
Немає коментарів:
Дописати коментар